fredag den 6. december 2013

PATAGONIEN - DEL 1 (PUERTO MADRYN & PUNTA TOMBO)

Her kommer noget af  en mundfuld. Sydturen. En fantastisk tur med fantastiske mennesker. Jeg har valgt at dele den op i 4 dele, da det på den måde (forhåbentligt) bliver lidt mere overskueligt.

Efter omkring 37 timer i bus (heldigvis for os, var den yderst komfortabel – brede, godt polstrede lædersæder, der næsten kunne lægges vandret ned) nåede vi endelig frem til vores første stop på sydturen – Puerto Madryn. Vi sov det meste af tiden i bussen, og ellers så vi film, snakkede og spiste selvfølgelig lidt for meget slik og kager.

Dag 1 – Puerto Madryn
Vi ankom ved frokosttid, så frokost var selvfølgelig det første på programmet. Efter det tjekkede vi ind på hotellet og fik tid til at tage et tiltrængt bad og slappe lidt af. Om eftermiddagen var vi på city-tour og vi fik også endelig muligheden for at se havet. Det var skønt! Duften, blæsten – det hele. Det er noget, som jeg har savnet. Bagefter fik vi fritid til at gå rundt i byen. Jeg og nogle andre brugte det meste af vores tid ved stranden, hvor vi tog billeder og nød den friske luft. Efter aftensmad hyggede vi bare på hinandens værelser og gangene. Udvekslingsstudenter er noget helt specielt, og allerede her på den første rigtige dag fik jeg så mange nye venner.

Fin fin udsigt

Min søde dansker (og ex-roomie) Carla og mig

Vi fik selvfølgelig sat lidt spor på stranden

Dag 2 – Puerto Madryn
Vi tog afsted med bus om morgenen til en anden lille by, hvor vi startede ud med frokost. Derefter vandrede vi op af en klippe, hvor der var den mest fantastiske udsigt over havet og stranden. Efter det sejlede vi ud for at se på hvaler og søløver. Vi så en enkelt søløve, men hvalerne var en smule mere samarbejdsvillige (selvom de dog stadig var en smule sløve). En hval og hendes baby var ikke mere end måske 10 meter væk fra vores båd. Det var fantastisk! Efter det tog vi tilbage til Puerto Madryn, fik aftensmad og så ellers bare fritid på hotellet.

Flere fine udsigter var der at se, bl.a. denne.

Og denne

Og mig hahahaha

PATAGONIA 2013

Vores guides hyggede sig lidt med mit kamera, som jeg i alt min travlhed glemte at få tilbage efter gruppebilledet.

Så er vi på vej ud for at se hvaler WUHU

Hun kommer da lige op og siger hej

Mere blev det så heller ikke til, men det var en wild oplevelse

Dag 3 – Punta Tombo

Vi stod tidligt op, tjekkede ud af hotellet og fik pakket de store busser. Derefter drog vi afsted til Punta Tombo i 3 minibusser. Vi stoppede ved et supermarked for at købe ind til frokost undervejs, og da vi endelig (efter 1 times kørsel på ujævn grusvej) nåede frem, var der et fint lille museum om pingviner. Efter vi havde spist frokost var det tid til endelig at se pingvinerne. De var overalt! Sovende under buske, plaskende i vandkanten og der var endda nogle stykker, som pænt poserede til fotos. Vi måtte desværre ikke røre dem, men det er jo i virkeligheden også logisk nok. Efter gåturen rundt i pingvinreservatet skiftede vi over i de store busser, og så gik turen ellers i mod næste by.

"Hej! Hvem er I?" Nogle af pingvinerne var meget nysgerrige.

"Zzzzzzz". Nogle var meget trætte.
Og nogle var rigtig glade for at posere til fotos.
Man skulle tro det var et postkort, men næ nej. Bare standard Patagonien.