torsdag den 21. november 2013

10 HURTIGE OM ARGENTINA OG DETS FOLK

1. De kysser en gang på hver kind, når de siger hej – og håndtryk og vink bliver anset som meget snobbet og koldt.

2. At køre med sele er overvurderet og INGEN gør det. De bliver kun brugt, hvis man skal køre længere ture (4-5 timer og derover). Det samme gælder hjelme, når man kører på scooter.

3. Leggins are NOT pants! – Jo, i Argentina er de. Og det er ligemeget om du er 15, 23 eller 47 år gammel eller om du vejer 50 eller 100 kg . På kommer de, og helst sammensat med en stram top – det er ikke altid det kønneste syn (og specielt ikke noget jeg ville iføre mig efter mine +10 kg hahaha).

4. Pick-up trucks (specielt hvis de er hvide) og scootere er nok de to populæreste køretøjer i Curuzú Cuatiá og jeg kunne forestille mig, at det er lige sådan i resten af landet.

5. Når vi nu snakker om køretøjer, så lad os lige få det på det rene. I Argentina sidder man helst 3 på en scooter, 8 i en almindelig 5-personers bil og har man en pick-up truck, skal ladet helst være fyldt med ens venner.

6. Kødets land, ja. Men bestemt også det hvide brøds og æggets land. Hvidt brød bliver serveret til hvert måltid og ofte også spist som mellemmåltid, hvis man er lidt sulten. Æg er i ALTING. Blandet i alle slags salater (bl.a. i gulerodssalat, det synes jeg stadig er underligt), på pizza, i empanadas sammen med kød, i burgere, ja alle steder. Men er faktisk for det meste fan, overraskende nok (specielt i burger, det er mega lækkert!)

7. 90% af vejene er ensrettede, hvilket gør, at det altid er nemmere at gå rundt til tingene end at køre. Det kan være noget af en labyrint at finde rundt i bil, da man altid skal køre en kæmpe omvej.
8. Alle byer er bygget i blokke. I starten synes jeg alt lignede hinanden, og at det var vildt svært at finde rundt, men jeg fandt hurtigt ud af, at det var meget nemmere. 2 blokke ligeud, 1 blok til højre og så 1,5 til venstre – jamen hvor nemt har det lige lov at være?

9. ALLE har skoleuniformer. Det er faktisk meget rart, for det er 100 gange nemmere at gøre sig klar om morgenen, og jeg er heldigvis endt med en af de pænere uniformer.

10.  Første gang jeg fik spørgsmålet, om jeg kunne køre på cykel, var jeg sådan lidt ”Ja selvfølgelig kan jeg da det?”. Men det er slet ikke så normalt at kunne køre på cykel her. Der er mange der kan, men dobbelt så mange som ikke kan, og det er ikke noget som alle lærer fra barns ben af, som man gør i Danmark.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar