fredag den 9. maj 2014

BRASILIEN NORDØSTTUREN – DEL 4 (SALVADOR + PORTO SEGURO)

Salvador – Dag 1 (Praia do Forte)
Inden vi nåede helt til en af Brasiliens kulturelle hovedstæder stoppede vi ved Praia do Forte (Oversat: Den stærke strand). Her besøgte vi først et skildpaddereservat, hvor de forsøger at hjælpe de mange truede skildpadder i området, projektet hedder Projecto Tamar. Vi hørte om forskellige skildpaddearter, så søde små skildpaddeunger, så en skildpadde blive behandlet på skildpaddehospitalet, så en skildpadde blive fodret og mange flere skildpaddesager. Efterfølgende var der fritid til frokost og souvenirshopping i den lille turistby, hvori skildpaddereservatet er. Vi gik på jagt efter en restaurant, som vi havde fået anbefalet af en udvekslingsstudent, som boede i nærheden, men da vi endelig fandt den var den desværre lukket. Vi tog så på restauranten ved siden af, hvilket bestemt ikke var et dårligt valg! Vi fik den ultimativt lækreste frokost på hele turen med friskpresset tropisk juice, og ejeren var så begejstret og interesseret i os udlændige, at han gav os gratis dessert. Vi havde efterfølgende mange misundelige venner, for gratis mad er noget udvekslingsstudenter er vilde med! Vi fik også købt flere souvenirs til samlingen, blandt andet et Brasilien armbånd af en særling, men han var nu meget flink og vi fik også lige et billede sammen. Om aftenen var der talentshow på hotellet, hvilket i sandhed var en stor katastrofe, da INGEN havde forberedt noget, men der blev grinet og det var jo meget sjovt i sidste ende.

To af mine søde amerikanere ridder lige skildpadden

Her er en lille (faktisk kæmpestor) sulten padde

Små søde paddeunger

Verdens. Lækreste. Frokost.

Og vores finde armbåndsmager

En af de sjovere indslag fra talentshowet, ballet ala Jeff and Max

Salvador – Dag 2
Vi startede ud tidligt om morgenen med en bustur rundt til forskellige kulturelle bygninger. Der var en guide i bussen, som på portugisisk forklarede om kirker og monumenter og VM-stadium, ærligt talt forstod jeg ca. ingenting, så har ikke rigtig så meget at fortælle ud over, at det så meget flot ud. Første stop var ved en kirke, men dog ikke hvilken som helst kirke. Lige præcis denne her kirke er utroligt kendt pga. de mange armbånd, som hænger på hegnet rundt om kirken. Armbåndet skal du enten binde om håndleddet eller på hegnet med 3 knuder. Hver knude giver dig et ønske, og når det engang går i stykker og falder af håndleddet (eller hegnet) går ønskerne i opfyldelse. Armbåndende er meget farverige og det ser utroligt smukt ud. Efter kirken var vi på et kæmpe stort marked, hvor der var fyldt med turister! Og når først de lokale sælgere ser, at du har blå øjne og blond hår bliver prisen fordoblet, de er nogle værre bøller. Vi fik som råd, at vi altid skulle snakke portugisisk (jamen det gør vi da bare lige! Eller nej haha), og så bare sige, at vi kom fra den sydlige del (i den sydlige del bor der en del lyshårede pga. af indvandring fra bl.a. Tyskland).  Efter souvenirshopping tog vi den her elevator til en anden del af byen, som ligger oppe på en bjergskråning. Først fik vi frokost og derefter blev vi vist rundt i den mest forgyldte kirke i Brasilien, wow. Det kan jeg godt sige jer. Der var guld alle vegne, og jeg tør slet ikke tænke på, hvad det var værd. Sikkert nok til at hjælpe alle de fattige i Brasilien, hvilket er lidt ironisk. Men selvfølgelig, det er jo et historisk monument og har jo også kulturel værdi ud over guldet. Efter det var der endnu en gang fritid til at købe souvenirs indtil vi skulle mødes til et show om aftenen. Den her del af byen var meget ældre (dog ikke mindre turistbefænget) og fyldt med smukke smukke bygninger og hundredevis af souvenirbutikker. På vores eventyr rundt i de smalle gader stødte vi bl.a. på en sød killing (som vi var lige ved at stjæle med hjem på hotellet), et karnevalsband, dans på gaderne og et hyldestshow til Michael Jackson. Om aftenen var vi til et kulturelt danseshow på et teater. De forskellige danse var alle danse som er blevet danset af de lokale brasilianere igennem tiden. Der var både danse for at tilbede guder, kampsportsdanse, held og lykke dans for fiskerne og meget mere. Det var fantastisk! Og det gør det jo ikke værre, at de mandlige dansere var utroligt lækre at se på he.

Her ses hegnet fyldt med de farverige armbånd

Kirken udefra, selvfølgelig omgivet af turistglade sælgere

Resten af Salvador set fra bydelen på bjergskråningen

Her ses elevatoren (og den lækre kyst), som man tager for at komme op til bydelen foroven

Her ses en tydelig forskel, se hvor fint og ikke skyskraberfyldt der er

Guldkirken, sådan her så det ud i hele kirken.

Endnu et billede af de smukke farverige huse

Vores lille søde misser

Og karnevalsband i gaden

Porto Seguro – Dag 1

Efter en dag  bussen ankom vi sent om eftermiddagen til festbyen Porto Seguro. Aftenen blev egentlig bare brugt på udpakning, hygge ved poolen og afslapning, så vi var klar til næste dag. Vores første (og desværre eneste) rigtige dag i Porto Seguro blev først og fremmest brugt ved stranden. Hele formiddagen havde vi fritid til at arbejde på bikinilinjerne, drikke frisk kokosvand, bade og nyde solen og hinandens selskab. Ud af alle strandende var den i Porto Seguro min yndlings. Der var liv og glade dage, musik, danseshows og vandet var af den slags, hvor man ikke behøvede bevæge sig 10 meter ud før det blev dybt eller blev slået omkuld af kæmpe vilde bølger. Det var klart og rart og formiddagen blev både nydt i vandet og på dansegulvet. Omkring kl. 13 gik turen først tilbage til hotellet for at skifte, derefter tog vi bussen til Cidade Alta, som er brasiliens første by og sidst men ikke mindst et marked til lidt ekstra souvenirshopping. Om aftenen var der fest og glade dage og vi dansede alle rundt til brasilianske rytmer på en klub (vi var dog de eneste tilstedeværende ud over dj'en) indtil det var tid til at komme hjem i seng, for næste dag gik turen mod selveste Rio de Janeiro!

Gruppebillede midt i alt dansningen

Danse, danse, danse - Vi skulle jo prøve at lære de her brasilianske rytmer

Cidade Alta - Brasiliens første by (lidt renoveret, men stadig)

Enden af markedspladsen, skumring og palmer. Kunne altså godt tage på den her tur en enkelt gang til.

Der var også en fin papegøje