søndag den 15. juni 2014

BRASILIEN NORDØSTTUREN – DEL 5 (RIO DE JANEIRO + ANGRA DOS REIS)

Rio de Janeiro – Dag 1
Første aften i Rio de Janeiro var gået stille for sig; aftensmad, en hurtig markedstur og så hjem i seng. Men dagen derpå var fyldt godt op med aktiviteter, faktisk havde vi ret travlt! Vi startede ud med at køre til stadionet Maracanã, stedet hvor bl.a. finalen af årets World Cup skal spilles. Det er KÆMPEstort, og i modsætning til dens kedelige grå udvendige er det fantastisk indenfor! Vi fik guidet tur rundt på hele stadion, så banen, sad på tribunerne, tumlede i omklædningsrummet, legede presse og fik endda lov til at gå ned af rampen til banen, som var vi landsholdet. Det var fantastisk, og jeg må indrømme at mit hjerte sprang et slag over af bare spænding over den dengang kommende (nu er den jo i fuld gang) World Cup. Efter Maracanã var det tid til at besøge hvad Rio er mest kendt for, den kæmpe statue af Jesus. Midt i januar, omkring middagstid besteg vi mange trapper og aldrig har jeg svedt så meget. Der var nok omkring de 40-45 grader den dag og nok også omkring 40-45.000 trappetrin sammen med 40-45 millioner andre turister. Utroligt at den statue kan tiltrække så mange mennesker hver eneste dag! Op kom vi, og wow. Den er meget større end den ser ud på billeder. Vi var endda så heldige at få limited edition billeder, da den omkring en uge forinden havde mistet et stykke af sin finger i en storm. Da vi endelig efter mange forsøg alle fik taget et ordentligt billede eller to med statuen, var det tid til at bevæge os nedad igen. Til trods for vores fyldte program havde vores buschauffør dog ikke travlt, og vi ventede 1,5 time på at han dukkede op. Klokken var nu omkring 15, men der var endnu et stop før vi skulle hen til shopping-centeret for at spise frokost. Vi skulle se gaden, hvor Rio’s famøse karneval bliver afholdt. Det var dog kun semispændende, da det endnu ikke var sæson for karneval, så gaden var tom for mennesker, og det eneste, der var at se, var souvenirshoppen. Nogle betalte for at prøve karnevalskostumer, mens vi andre tog billeder og et par stykker utålmodigt klagede over sultne maver haha. Vi ankom til shopping-centeret kl. 17, men dog kun med en time til at kigge rundt da vi skulle nå en sidste ting inden aftensmad. Vi købte lidt snacks da tanken om frokost var droppet long ago af vores maver, som nu bare ventede på aftensmad. Efter shopping var det tid til sidste stop på dagens liste over aktiviteter, Pão de Açúcar. Oversat betyder det ”brødet af sukker”, og spørg mig ikke hvorfor, jeg forstod det aldrig helt (det var noget med formen på et eller andet, som havde med sukker at gøre, google det). Det er et bjerg som fra toppen siges at have en af de smukkeste udsigter over Rio de Janeiro, og jeg erklærer mig enig. Til vores held var aftensmaden i Rio FANTASTISK (og det var den alle dage). Vi fik kæmpe buffet der indeholdte alt fra mørbrad til sushi og suppe, aldrig har jeg spist så meget. Mine venner og jeg gik alle derfra et par kilo tungere.

Stadiummet udefra

Nele (Tyskland), mig, Amanda (USA)

Udsigt fra Jesus statuen

Det obligatoriske statuebillede (næsten uden mennesker)

Søde Michelle (Tyskland) i karnevalskostume

Og en masse andre herlige personer i kostumer

Pão de Açúcar set fra afstand

Fantastisk solnedgang set fra Pão de Açúcar

Mere lækker solnedgang over Rio de Janeiro

Og endnu en

Endnu et foto med nogle af de aller herligste jeg kender

Selv når solen er gået helt ned er Rio gudesmuk

Rio de Janeiro – Dag 2
Anden dagen i Rio var sat af til et lidt mere stille og roligt program. Vi var delt op i 3 grupper; gruppe 1 som skulle på en tilvalgstur i favelaerne om morgenen, og derefter tilbringe eftermiddagen på Copacabana, gruppe 2 som skulle tilbringe morgenen på Copacabana og derefter eftermiddagen på tilvalgstur i favelaerne, og gruppe 3 som havde hele dagen til at dase på Copacabana. Jeg var i gruppe 1, hvilket betød at jeg startede tidligt ud med en tur i favelaerne. Vi var delt op i grupper af 8 med hver vores guide og lille minibus. Det var en meget spændende tur, samtidig med at jeg følte mig meget malplaceret og faktisk pinligt berørt over at tage fotos. Lige pludselig føler man sig meget privilegeret og forkælet, og den favela vi besøgte var endda den ”rigeste” og sikreste i Rio. Det var virkelig en øjenåbner! Vi gik bl.a. en tur ned igennem centrum, så et skoleprojekt oprettet af Rotary, som gav gratis skole til børnene i området, gik igennem gader ikke bredere end mine skuldre, tunneler med lavt til loftet  og snirklede trapper. Til trods for fattigdommen blev vi dog mødt af mange smil og glade hilsener, og det er imponerende den livsglæde de ser ud til at have. Efter turen til favelaerne blev vi sat af ved hotellet, så vi kunne klæde om og derefter gik vi på stranden. Resten af eftermiddagen blev brugt på at dase og lege i de kæmpestore bølger (Vesterhavet kan godt gå hjem her, det var umuligt at blive stående på benene når en bølge kom, der blev slået mange kolbøtter under vandet). Vores sidste aften i Rio, stod på buffet og pizza, mere specifikt dessertpizza. Pizza fyldt med chokolade og enkelte stykker også pyntet med friske jordbær, L-Æ-K-K-E-R-T.

Udsigt over favelaerne

Smalle stejle gader

Og endnu smallere gader

Og meget stejle smalle trapper
Og ikke at forglemme lækre COPACABANA

Angra Dos Reis – Dag 1
Denne her dag var vores sidste oficielle dag på turen. 3 uger var gået og venskaber for livet var blevet knyttet. Så denne dag var heldigvis sat af til ren hygge. Vi tog til et område nær Rio, som hedder Angra Dos Reis, som indeholder intet mindre end 365 små øer. Dagen var bare sat af til at sejle rundt til at nogle af dem, dase i solen, pjatte ved øernes små strande, lave udspring fra bådens kant, og danse til de brasilianske toner på dækket. Det var den perfekte sidste dag, hvor vi nød hinandens selskab fuldt ud! Om aftenen skulle vi overnatte på et hotel på en af øerne, og der var afskedsfest. Der blev grint, grædt, danset og afgivet løfter om at besøge hinanden snarest muligt helt indtil vi blev smidt i seng.

Endnu et billede med mennesker som er mere end herlige. Amanda (USA), Nele (Tyskland) og Vickie (USA) som desperat forsøgte at kaste sig ind på billedet

Angra Dos Reis à Argentina

Kl. 6 om morgenen var det op og afsted mod lufthavnen. Da vi ankom til lufthavnen var det tid til de første farvel og derved de første tårer, det er utroligt hvordan så tætte venskaber kan skabes på så kort tid. Heldigvis havde en del af os mange timers ventetid i lufthavnen, så vi hyggede med Mac D og nød det sidste tid vi havde tilbage sammen indtil vi en for en skulle igennem security. 2 dages rejse efter landede jeg i Curuzú Cuatiá, efter en af de bedste rejser i hele mit liv. TAK til alle der gjorde det muligt og alle dem som vandt med deres tilstedeværelse gjorde den fantastisk.