søndag den 15. juni 2014

BRASILIEN NORDØSTTUREN – DEL 5 (RIO DE JANEIRO + ANGRA DOS REIS)

Rio de Janeiro – Dag 1
Første aften i Rio de Janeiro var gået stille for sig; aftensmad, en hurtig markedstur og så hjem i seng. Men dagen derpå var fyldt godt op med aktiviteter, faktisk havde vi ret travlt! Vi startede ud med at køre til stadionet Maracanã, stedet hvor bl.a. finalen af årets World Cup skal spilles. Det er KÆMPEstort, og i modsætning til dens kedelige grå udvendige er det fantastisk indenfor! Vi fik guidet tur rundt på hele stadion, så banen, sad på tribunerne, tumlede i omklædningsrummet, legede presse og fik endda lov til at gå ned af rampen til banen, som var vi landsholdet. Det var fantastisk, og jeg må indrømme at mit hjerte sprang et slag over af bare spænding over den dengang kommende (nu er den jo i fuld gang) World Cup. Efter Maracanã var det tid til at besøge hvad Rio er mest kendt for, den kæmpe statue af Jesus. Midt i januar, omkring middagstid besteg vi mange trapper og aldrig har jeg svedt så meget. Der var nok omkring de 40-45 grader den dag og nok også omkring 40-45.000 trappetrin sammen med 40-45 millioner andre turister. Utroligt at den statue kan tiltrække så mange mennesker hver eneste dag! Op kom vi, og wow. Den er meget større end den ser ud på billeder. Vi var endda så heldige at få limited edition billeder, da den omkring en uge forinden havde mistet et stykke af sin finger i en storm. Da vi endelig efter mange forsøg alle fik taget et ordentligt billede eller to med statuen, var det tid til at bevæge os nedad igen. Til trods for vores fyldte program havde vores buschauffør dog ikke travlt, og vi ventede 1,5 time på at han dukkede op. Klokken var nu omkring 15, men der var endnu et stop før vi skulle hen til shopping-centeret for at spise frokost. Vi skulle se gaden, hvor Rio’s famøse karneval bliver afholdt. Det var dog kun semispændende, da det endnu ikke var sæson for karneval, så gaden var tom for mennesker, og det eneste, der var at se, var souvenirshoppen. Nogle betalte for at prøve karnevalskostumer, mens vi andre tog billeder og et par stykker utålmodigt klagede over sultne maver haha. Vi ankom til shopping-centeret kl. 17, men dog kun med en time til at kigge rundt da vi skulle nå en sidste ting inden aftensmad. Vi købte lidt snacks da tanken om frokost var droppet long ago af vores maver, som nu bare ventede på aftensmad. Efter shopping var det tid til sidste stop på dagens liste over aktiviteter, Pão de Açúcar. Oversat betyder det ”brødet af sukker”, og spørg mig ikke hvorfor, jeg forstod det aldrig helt (det var noget med formen på et eller andet, som havde med sukker at gøre, google det). Det er et bjerg som fra toppen siges at have en af de smukkeste udsigter over Rio de Janeiro, og jeg erklærer mig enig. Til vores held var aftensmaden i Rio FANTASTISK (og det var den alle dage). Vi fik kæmpe buffet der indeholdte alt fra mørbrad til sushi og suppe, aldrig har jeg spist så meget. Mine venner og jeg gik alle derfra et par kilo tungere.

Stadiummet udefra

Nele (Tyskland), mig, Amanda (USA)

Udsigt fra Jesus statuen

Det obligatoriske statuebillede (næsten uden mennesker)

Søde Michelle (Tyskland) i karnevalskostume

Og en masse andre herlige personer i kostumer

Pão de Açúcar set fra afstand

Fantastisk solnedgang set fra Pão de Açúcar

Mere lækker solnedgang over Rio de Janeiro

Og endnu en

Endnu et foto med nogle af de aller herligste jeg kender

Selv når solen er gået helt ned er Rio gudesmuk

Rio de Janeiro – Dag 2
Anden dagen i Rio var sat af til et lidt mere stille og roligt program. Vi var delt op i 3 grupper; gruppe 1 som skulle på en tilvalgstur i favelaerne om morgenen, og derefter tilbringe eftermiddagen på Copacabana, gruppe 2 som skulle tilbringe morgenen på Copacabana og derefter eftermiddagen på tilvalgstur i favelaerne, og gruppe 3 som havde hele dagen til at dase på Copacabana. Jeg var i gruppe 1, hvilket betød at jeg startede tidligt ud med en tur i favelaerne. Vi var delt op i grupper af 8 med hver vores guide og lille minibus. Det var en meget spændende tur, samtidig med at jeg følte mig meget malplaceret og faktisk pinligt berørt over at tage fotos. Lige pludselig føler man sig meget privilegeret og forkælet, og den favela vi besøgte var endda den ”rigeste” og sikreste i Rio. Det var virkelig en øjenåbner! Vi gik bl.a. en tur ned igennem centrum, så et skoleprojekt oprettet af Rotary, som gav gratis skole til børnene i området, gik igennem gader ikke bredere end mine skuldre, tunneler med lavt til loftet  og snirklede trapper. Til trods for fattigdommen blev vi dog mødt af mange smil og glade hilsener, og det er imponerende den livsglæde de ser ud til at have. Efter turen til favelaerne blev vi sat af ved hotellet, så vi kunne klæde om og derefter gik vi på stranden. Resten af eftermiddagen blev brugt på at dase og lege i de kæmpestore bølger (Vesterhavet kan godt gå hjem her, det var umuligt at blive stående på benene når en bølge kom, der blev slået mange kolbøtter under vandet). Vores sidste aften i Rio, stod på buffet og pizza, mere specifikt dessertpizza. Pizza fyldt med chokolade og enkelte stykker også pyntet med friske jordbær, L-Æ-K-K-E-R-T.

Udsigt over favelaerne

Smalle stejle gader

Og endnu smallere gader

Og meget stejle smalle trapper
Og ikke at forglemme lækre COPACABANA

Angra Dos Reis – Dag 1
Denne her dag var vores sidste oficielle dag på turen. 3 uger var gået og venskaber for livet var blevet knyttet. Så denne dag var heldigvis sat af til ren hygge. Vi tog til et område nær Rio, som hedder Angra Dos Reis, som indeholder intet mindre end 365 små øer. Dagen var bare sat af til at sejle rundt til at nogle af dem, dase i solen, pjatte ved øernes små strande, lave udspring fra bådens kant, og danse til de brasilianske toner på dækket. Det var den perfekte sidste dag, hvor vi nød hinandens selskab fuldt ud! Om aftenen skulle vi overnatte på et hotel på en af øerne, og der var afskedsfest. Der blev grint, grædt, danset og afgivet løfter om at besøge hinanden snarest muligt helt indtil vi blev smidt i seng.

Endnu et billede med mennesker som er mere end herlige. Amanda (USA), Nele (Tyskland) og Vickie (USA) som desperat forsøgte at kaste sig ind på billedet

Angra Dos Reis à Argentina

Kl. 6 om morgenen var det op og afsted mod lufthavnen. Da vi ankom til lufthavnen var det tid til de første farvel og derved de første tårer, det er utroligt hvordan så tætte venskaber kan skabes på så kort tid. Heldigvis havde en del af os mange timers ventetid i lufthavnen, så vi hyggede med Mac D og nød det sidste tid vi havde tilbage sammen indtil vi en for en skulle igennem security. 2 dages rejse efter landede jeg i Curuzú Cuatiá, efter en af de bedste rejser i hele mit liv. TAK til alle der gjorde det muligt og alle dem som vandt med deres tilstedeværelse gjorde den fantastisk.

fredag den 9. maj 2014

BRASILIEN NORDØSTTUREN – DEL 4 (SALVADOR + PORTO SEGURO)

Salvador – Dag 1 (Praia do Forte)
Inden vi nåede helt til en af Brasiliens kulturelle hovedstæder stoppede vi ved Praia do Forte (Oversat: Den stærke strand). Her besøgte vi først et skildpaddereservat, hvor de forsøger at hjælpe de mange truede skildpadder i området, projektet hedder Projecto Tamar. Vi hørte om forskellige skildpaddearter, så søde små skildpaddeunger, så en skildpadde blive behandlet på skildpaddehospitalet, så en skildpadde blive fodret og mange flere skildpaddesager. Efterfølgende var der fritid til frokost og souvenirshopping i den lille turistby, hvori skildpaddereservatet er. Vi gik på jagt efter en restaurant, som vi havde fået anbefalet af en udvekslingsstudent, som boede i nærheden, men da vi endelig fandt den var den desværre lukket. Vi tog så på restauranten ved siden af, hvilket bestemt ikke var et dårligt valg! Vi fik den ultimativt lækreste frokost på hele turen med friskpresset tropisk juice, og ejeren var så begejstret og interesseret i os udlændige, at han gav os gratis dessert. Vi havde efterfølgende mange misundelige venner, for gratis mad er noget udvekslingsstudenter er vilde med! Vi fik også købt flere souvenirs til samlingen, blandt andet et Brasilien armbånd af en særling, men han var nu meget flink og vi fik også lige et billede sammen. Om aftenen var der talentshow på hotellet, hvilket i sandhed var en stor katastrofe, da INGEN havde forberedt noget, men der blev grinet og det var jo meget sjovt i sidste ende.

To af mine søde amerikanere ridder lige skildpadden

Her er en lille (faktisk kæmpestor) sulten padde

Små søde paddeunger

Verdens. Lækreste. Frokost.

Og vores finde armbåndsmager

En af de sjovere indslag fra talentshowet, ballet ala Jeff and Max

Salvador – Dag 2
Vi startede ud tidligt om morgenen med en bustur rundt til forskellige kulturelle bygninger. Der var en guide i bussen, som på portugisisk forklarede om kirker og monumenter og VM-stadium, ærligt talt forstod jeg ca. ingenting, så har ikke rigtig så meget at fortælle ud over, at det så meget flot ud. Første stop var ved en kirke, men dog ikke hvilken som helst kirke. Lige præcis denne her kirke er utroligt kendt pga. de mange armbånd, som hænger på hegnet rundt om kirken. Armbåndet skal du enten binde om håndleddet eller på hegnet med 3 knuder. Hver knude giver dig et ønske, og når det engang går i stykker og falder af håndleddet (eller hegnet) går ønskerne i opfyldelse. Armbåndende er meget farverige og det ser utroligt smukt ud. Efter kirken var vi på et kæmpe stort marked, hvor der var fyldt med turister! Og når først de lokale sælgere ser, at du har blå øjne og blond hår bliver prisen fordoblet, de er nogle værre bøller. Vi fik som råd, at vi altid skulle snakke portugisisk (jamen det gør vi da bare lige! Eller nej haha), og så bare sige, at vi kom fra den sydlige del (i den sydlige del bor der en del lyshårede pga. af indvandring fra bl.a. Tyskland).  Efter souvenirshopping tog vi den her elevator til en anden del af byen, som ligger oppe på en bjergskråning. Først fik vi frokost og derefter blev vi vist rundt i den mest forgyldte kirke i Brasilien, wow. Det kan jeg godt sige jer. Der var guld alle vegne, og jeg tør slet ikke tænke på, hvad det var værd. Sikkert nok til at hjælpe alle de fattige i Brasilien, hvilket er lidt ironisk. Men selvfølgelig, det er jo et historisk monument og har jo også kulturel værdi ud over guldet. Efter det var der endnu en gang fritid til at købe souvenirs indtil vi skulle mødes til et show om aftenen. Den her del af byen var meget ældre (dog ikke mindre turistbefænget) og fyldt med smukke smukke bygninger og hundredevis af souvenirbutikker. På vores eventyr rundt i de smalle gader stødte vi bl.a. på en sød killing (som vi var lige ved at stjæle med hjem på hotellet), et karnevalsband, dans på gaderne og et hyldestshow til Michael Jackson. Om aftenen var vi til et kulturelt danseshow på et teater. De forskellige danse var alle danse som er blevet danset af de lokale brasilianere igennem tiden. Der var både danse for at tilbede guder, kampsportsdanse, held og lykke dans for fiskerne og meget mere. Det var fantastisk! Og det gør det jo ikke værre, at de mandlige dansere var utroligt lækre at se på he.

Her ses hegnet fyldt med de farverige armbånd

Kirken udefra, selvfølgelig omgivet af turistglade sælgere

Resten af Salvador set fra bydelen på bjergskråningen

Her ses elevatoren (og den lækre kyst), som man tager for at komme op til bydelen foroven

Her ses en tydelig forskel, se hvor fint og ikke skyskraberfyldt der er

Guldkirken, sådan her så det ud i hele kirken.

Endnu et billede af de smukke farverige huse

Vores lille søde misser

Og karnevalsband i gaden

Porto Seguro – Dag 1

Efter en dag  bussen ankom vi sent om eftermiddagen til festbyen Porto Seguro. Aftenen blev egentlig bare brugt på udpakning, hygge ved poolen og afslapning, så vi var klar til næste dag. Vores første (og desværre eneste) rigtige dag i Porto Seguro blev først og fremmest brugt ved stranden. Hele formiddagen havde vi fritid til at arbejde på bikinilinjerne, drikke frisk kokosvand, bade og nyde solen og hinandens selskab. Ud af alle strandende var den i Porto Seguro min yndlings. Der var liv og glade dage, musik, danseshows og vandet var af den slags, hvor man ikke behøvede bevæge sig 10 meter ud før det blev dybt eller blev slået omkuld af kæmpe vilde bølger. Det var klart og rart og formiddagen blev både nydt i vandet og på dansegulvet. Omkring kl. 13 gik turen først tilbage til hotellet for at skifte, derefter tog vi bussen til Cidade Alta, som er brasiliens første by og sidst men ikke mindst et marked til lidt ekstra souvenirshopping. Om aftenen var der fest og glade dage og vi dansede alle rundt til brasilianske rytmer på en klub (vi var dog de eneste tilstedeværende ud over dj'en) indtil det var tid til at komme hjem i seng, for næste dag gik turen mod selveste Rio de Janeiro!

Gruppebillede midt i alt dansningen

Danse, danse, danse - Vi skulle jo prøve at lære de her brasilianske rytmer

Cidade Alta - Brasiliens første by (lidt renoveret, men stadig)

Enden af markedspladsen, skumring og palmer. Kunne altså godt tage på den her tur en enkelt gang til.

Der var også en fin papegøje

mandag den 28. april 2014

BRASILIEN NORDØSTTUREN – DEL 3 (NATAL)

Natal – Dag 1
Natal, julens by. Til trods for at vi nu var et godt stykke inde i januar var byen fyldt oplyst af alverdens former for julelys og dekorationer da vi ankom sent om aftenen. Et smukt syn var det, men det er også det eneste julede vi oplevede i julens by. Vores første dag i Natal startede ud med en tur til verdens største cashewtræ. Træet er så stort at det faktisk er et problem for beboerne i området. Det bliver ved med at gro og brede sig og gror op igennem fortovene og ødelægger vejene. Men på den anden side er det også en kæmpe pengemaskine og turistattraktion, så hvad det ender med ved jeg ikke. Træet er så stort, at det faktisk er en stor skov der bare kommer fra samme rod. Træet skyder op alle steder, og det er svært at tro på at noget så stort skal kunne komme fra et enkelt sæt rødder, men det påstår de altså haha. Først gik vi af en sti igennem skoven eller træet eller hvad man nu skal kalde det, og derefter var der mulighed for at gå op på en platform, og se hele molevitten oppefra. Kæmpestort er det, det er helt utroligt! Efter at have smagt prøver på lækre cashewnødder, knap så lækker cashewjuice og set en ægte cashewfrugt havde vi tid til at gå lidt rundt i souvenirboderne og kigge. De fleste af os fik købt lidt lækre cashewnødder at snacke på (det er nok de bedste jeg nogensinde har smagt!), og jeg havde mit første møde med den traditionelle brasilienske spise Açaí. Jeg kan kun sige, at jeg er FAN. Det er en form for is lavet af det her superlækre bær açaí, og så serveres det med müsli, bananer og ofte også jordbær og kondenseret mælk. Det er et HIT i min bog, og jeg savner det allerede meget her i Argentina og ønsker meget at de åbner en açaí-bar i Hornborg snarest. Efter lækre snacks og verdens største cashewtræ var det strandtid endnu en gang, det bliver man aldrig træt af! Eftermiddagen blev brugt på at dase, drikke frisk kokosvand direkte fra kokosnødden, spise mere is og ikke mindst gå på opdagelse med to af mine veninder. På vores opdagelsestur fandt vi et sted, hvor de gav undervisning i brasilianske danseformer, og selvfølgelig gav vi os i kast med det! Det blev til et par nye brasilianske ”venner” og ømme mavemuskler af grin. Om aftenen havde vi frugtfest på et hotel med udsigt over havet. Navnet på festen kom af den kæmpe frugtbuffet fyldt med tropiske brasilianske frugter som var tilstede til festen. Det var ikke dårligt skal jeg hilse og sige.

Verdens største cashewtræ "indefra". Alt hvad der ses her er det samme træ.

Cashewtræet (eller 1/3 af det) oppefra. Her ses hvordan det vokser hen over tagene.

Der var også mulighed for selv at være en cashewfrugt for en stund, den benyttede vi os selvfølgelig af.

Açaí (bedre kendt som Guds gave til jorden)

Amanda (USA) og jeg

Nele (Tyskland), Amanda (USA) og jeg. 2 af de bedste veninder jeg har fået mig på dette år :)

Nele og jeg

Natal – Dag 2

Ny dag, nye oplevelser. I dag skulle vi på buggyride på de berømte sandbanker i Natal. 4 i hver buggy og af sted! Vi var heldige og endte med nok den bedste og vildeste chauffør af alle. Der blev driftet, accelereret, og fløjet over store bump alt imens vi sad bagpå skrigende og hujende efter mere. Det var som den vildeste rutsjebane og det bedste var, at den bare blev ved og ved. Hastighedsgrænser og trafikregler blev der ikke taget meget højde for, heller ikke selvom vi kørte ude på vejen mellem almindelige billister (ikke fordi at nogen tager højde for trafikregler og hastighedsgrænser i Brasilien). Det var nok den aktivitet jeg vil sige var den fedeste på hele turen, det var alt for vildt! Der blev stoppet et par gange under turen ved forskellige udsigtspunkter og bl.a. også et sted, hvor vi skulle prøve sandboarding. Det er egentlig bare et snowboard på fødderne og så ned af en sandbanke, selvfølgelig ikke uden at falde direkte på røven i de flestes (inkl. mit) tilfælde. Mægtig sjovt, men dog ikke noget der nærmede sig adrenalinen da buggyturen fortsatte. Eftermiddagen blev endnu en gang brugt på stranden, der skulle jo arbejdes på bikinilinjerne (som desværre allerede er væk igen, øv). I det mindste mødte følte Amanda og jeg os lidt kendte, da en dame kom og spurgte os om hun ikke nok  måtte få et billede med hver af os. Jeg fik også lige snuppet et billede af hende og Amanda.

Der blev forsøgt på hoppebilleder uden succes

Vore buggygruppe

Sexy poses med The Wild Eagle

Gruppebillede med vores chauffør, han var vild og de andre var misundelige

Vores brasilianske "fan" hehe. Blå øjne og lyst hår er populært.